Blog
07 januari, 2016 - 04:29 | Reacties staat uit voor Maatschappelijke stage leerjaar 1: verslag in woord en beeld | Categorie: Inspiratie, Leerlingen, Maatschappelijke Stage, Ouders 

download

Hieronder een aantal verslagen van ouders en leerlingen van leerjaar 1. Zij hadden een MAS-dag op 07-12-2015. Wat dat is en wat men er van vond, de maatschappelijke stage wordt duidelijk aan de hand van de sfeerbeelden en -verhalen. De foto’s tref je, zoals altijd ook aan op Orin’s FLICKR-pagina.

 

Grote broer en Grote zus

 

Het Grote Broerproject is in 2008 gestart in de wijk Hoge Vucht. Het is een onderdeel van Stichting Kick en neemt de maatschappelijke verantwoordelijkheid om samen met de jongeren de veiligheid in de wijk te bevorderen, jeugdoverlast te voorkomen en het verbeteren van de sociale samenhang. Grote Zus vangt de meiden uit de wijk op en geeft hun een veilige omgeving waar ze zichzelf kunnen zijn. Het Grote Zusproject is erg laagdrempelig waardoor een belangrijke vertrouwensband met de meiden uit de wijk (de zusjes) is ontstaan.

Op 7-12-2015 ben ik (Anita Stoop) met een groepje 1e jaars van het Orion Lyceum naar Grote broer en Grote zus geweest. Na een voorstel rondje en uitleg over Grote broer en Grote zus hebben we een rondleiding in het buurhuis ONS en een rondje door de wijk gemaakt om kennis te maken met de buurt, voormalige hangplekken van jongeren en mensen waarmee ze samen werken.
Daarna hebben we samenwerkingsspelletjes en een quiz over grote broer en grote zus gedaan. Tot slot hebben mochten we mee naar een basisschool waar een buitenschoolse activiteit plaats vond, in dit geval een aanvulling op een eerder gedraaid pestproject.
1
Persoonlijk vond ik het een heel mooi project, vooral omdat het toekomst bied aan jongeren die eigenlijk al opgegeven zijn en hier echt een toekomst krijgen en hiermee door de voorbeeld functie die ze vervullen en hun goede inzet ook weer andere minder kansrijke jongeren helpen. Ook dankzij samenwerking met het voorgezet onderwijs waardoor de jongeren ook een diploma kunnen behalen. Tevens helpt de samenwerking met ouderen, winkelen met bejaarden en het organiseren van debatten en gesprekken met buurbewoners die voorheen klaagde over de jongeren mee aan wederzijds begrip en respect.

Groetjes Anita Stoop, moeder Sam


2

 

 

Stationskwartier

De 3 belangrijkste woorden van vandaag waren: coöperatie, transitie, circulaire economie. Cedric Bousche heeft aan 9 kinderen uitgelegd wat dat betekend.

 

4

Eerst hebben we een wandeling gemaakt door een klein gedeelte van het stationskwartier. Hij heeft wat dingen verteld over de architectuur van het nieuwe station. Daarna hebben de kinderen samen gewerkt aan: een brievenbus maken, een speurtocht uitzetten, een geschikte plek zoeken om bomen te planten, bezempjes van berkenhout maken en een kabouterbrievenbus maken (voor kleine kinderen). De ouders hebben zich ook nog nuttig gemaakt door appels te schillen en te drogen en door noten te kraken. De kinderen vonden het heerlijk om  op te eten, ook de zelfgemaakte appelmoes.

Tycho maakte er dit youtubefilmpje bij.

Het was een leuke en leerzame dag.

Irma van den Heuvel, moeder van Anne.

 

3

 

Popcorner

 

Het was een gezellige dag. Kees begon uit te leggen hoe Popcorner ontstaan is. Daarna hebben we boven een filmpje gekeken over een uitwisseling met een vergelijkbare voormalige Oost-Duitse variant. Hierbij wordt er om het jaar een groep jongeren vanuit Nederland naar Duitsland vervoerd om aan een muziekfestival mee te doen en het jaar erop andersom. Vervolgens zijn wij weer naar beneden gegaan om te leren muziek spelen.

 

5

Om ca 12.00 uur hebben we een pauze gehad waarbij we getrakteerd werden op broodjes en melk. Ook konden ze nog even naar winkelcentrum Stada. Om ca 13.00 uur zijn ze nog wat muziek gaan maken. Hierna hebben we onder dankzegging afscheid genomen.

 

Groet!  Frans van Engelen, vader Weronika

 

6

 

Tiuri

Wij werden hartelijk verwelkomt door Ine en Bas van Tiuri en door alle enthousiaste deelnemers. We hebben eerst een voorstelrondje gedaan, daarna nog hoogtepunten van het weekend met elkaar gedeeld.

Daarna hebben we met dramadocent Bas in de grote zaal een warming-up gedaan. Bas begon met iets en de rest moest het aan elkaar doorgeven. We stonden in een kring en begonnen met een makkelijke high five, die je dus aan de buurman / buurvrouw moest doorgeven. Daarna kwamen de zinnen, zoals bijvoorbeeld wat ben je toch een schatje, en au, au, potverdorie au. Dit natuurlijk op een dramatische wijze uitgebeeld.

 

7

Ook hebben we nog de stopdans gedaan, eerst gaf Bas de voorbeelden hoe je moest dansen, bijvoorbeeld als een robot, daarna waren de meiden van het Orionlyceum aan de beurt. Zij hebben in goed overleg ook een aantal voorbeelden genoemd hoe de rest moest dansen, bijvoorbeeld als wild dier of heel moe.
De tijd ging zo snel voorbij dat het al snel tijd voor de lunch was.

Na de lunch zijn we in drie groepen gaan werken. Annelotte ging met Bas en een groep van Tiuri dansen. Annelotte heeft hen een leuke dans aangeleerd die ze aan het einde van de middag aan ons gepresenteerd hebben.

 

8

Suzanne en Sabine gingen met Ine en een groep van Tiuri foto’s maken, zij hebben een sprookje gemaakt en in foto’s vastgelegd.

Ik heb met Demi en Floor en met een groep van Tiuri 2 filmpjes gemaakt. 1 filmpje over kerst en een ander filmpje over een bruiloft, door de deelnemers van Tiuri verzonnen.

Aan het eind van de middag werd de dans, de fotoreportage en de film aan iedereen getoond. dat was een leuke afsluiter voor een zeer geslaagde dag. Ik vond het heel leuk om te doen en volgens mij vonden Suzanne, Anne Lotte, Sabine, Demi en Floor het ook leuk. En de deelnemers van Tiuri vroegen al wanneer we weer zouden komen. We zijn er altijd welkom.

 

Met vriendelijke groet,

 

Mirjam van der Louw, moeder Suzanne

 

9

 

Reacties zijn uitgeschakeld.

Webdesign: Webgrades