Blog
11 december, 2015 - 02:27 | Reacties staat uit voor Aankondiging Binnen Buiten Dag | Categorie: Docenten, Leerlingen, Ouders 

kopie-van-dsc09631

De laatste week voor de kerstvakantie sluiten we traditioneel af met een Binnen-Buitendag. Deze deels educatieve en deels vrije dag besteden we altijd met de hele school in een grote stad. Dit jaar zullen we naar Leiden gaan. Wat gaan we doen?

In schema ziet het er als volgt uit:

 

8.00 uur Verzamelen op school Vertrek 8.10 uur. Denk aan je lunch of zakgeld.
Ca. 9.30 uur Centrale Aankomst- en vertrekplaats Leiden: Plesmanlaan Nabij Centraal Station. Wandeling naar musea.
10.30– 13.00 uur  Musea met workshopprogramma
13.00 –14.30 uur Keuzeprogramma: Wandeling en vrije tijd onder begeleiding lgb-ers klassen 1-3 / Wandeling Anna Krasko op inschrijving / wandeling en vrije tijd zonder begeleiding (klas 4 en 5/6). Evt bezoek kerstmarkt of kermis (nieuwe rijn http://www.festipedia.nl/kerstmarkt-leiden-2015 en stadhuis)
14.55 uur Vertrek 15.00 uur. Centrale Aankomst- en vertrekplaats  Plesmanlaan
Ca. 16.45 uur Terug op school.

 

Dit bericht verschijnt ook in de nieuwsbrief.

 

Musea

Leerjaar 1 en 3: Naturalis

De leergroepen van leerjaar 1 en 3  gaan met hun leergroepbegeleider en docenten naar Naturalis voor een bezoek aan een deel van het museum met workshops.  De leerlingen ontdekken het ontstaan en leven op aarde in de vaste tentoonstellingen door een wandeling. Wandelend bijvoorbeeld langs de Oerparade, beleef het Natuurtheater of neem een kijkje in de Schatkamer.  Freeks favorieten is een tijdelijke tentoonstelling. Toer mee langs Freeks favoriete dieren, planten en fossielen in het museum. En kijk op een andere manier naar objecten uit onze vaste collectie. Kijk op Check: http://www.naturalis.nl/nl/het-museum/vaste-tentoonstellingen/ en/of http://www.naturalis.nl/nl/het-museum/specials/freeks-favorieten/

1A—Workshop Dier op papier

De opgezette dieren in Naturalis staan altijd stil. Ideaal om ze van heel dichtbij te bekijken en te tekenen.Een inleidende presentatie laat zien hoe verschillende schilders en tekenaars dieren weergeven. Na de inleiding gaan de leerlingen het museum in. Daar kiest ieder van hen een dier. Met lijnen en krabbels schetsen zij het dier. In een workshopruimte worden de schetsen uitgewerkt. De leerlingen zoeken met een kroontjespen in de schets de goede lijnen. Met sepia-inkt wordt de pentekening afgemaakt tot echte dierkunst.

1B—Workshop-Dinofossielen

Met Peter de Waal i.p.v. Patricia Jongenelen. De leerlingen gaan aan het werk met echte dinofossielen. Ze leren redeneren aan de hand van bewijs. Dat doen ze door in groepjes botten, eieren, sporen en tanden van dino’s en reptielen uit de dinotijd te onderzoeken. Aan de hand van de fossiele bewijsstukken en in onderling overleg bepalen de leerlingen van welke dino of reptiel ze afkomstig zijn, hoe de omgeving waar dit dier leefde eruit zag, en wat het dier at. De resultaten worden in een onderzoeksboekje genoteerd. In het museum verzamelen ze aanvullende informatie en zoeken ze uit welke dino het beste past bij hun onderzoeksresultaten.

3—Biomimicry

Biomimicry is de wetenschap die zich bezig houdt met het nabootsen van principes uit de natuur voor menselijk gebruik. Het haaienzwempak, de termietenairco, het klittenband zijn zomaar wat voorbeelden uit de praktijk. Met de workshop biomimicry onderzoeken de leerlingen een rijke verzameling aan vormen uit de natuur. Ze beredeneren wat die vormen voor functies hebben. Vervolgens worden de leerlingen uitgedaagd om op basis van objecten uit de tentoonstelling met een originele oplossing te komen voor een realistisch probleem.

 

 

_DSC5402

 

Leerjaar 2 en 5/6: Volkenkunde

De jongens en meiden van leerjaar 2 gaan naar hetzelfde museum, maar dan scheiden de wegen zich.

Meiden: Roots, Rhythm & Rap

In het swingende programma Roots, Rhythm & Rap gaan de leerlingen op een fascinerende, interactieve tocht door Suriname, Ghana en Mali. Ze ontdekken dat de oorsprong van veel hedendaagse muziek terug te vinden is in Afrika. Jaren geleden namen slaven uit West-Afrika hun muziek mee naar Amerika en hieruit ontstonden onder andere jazz, soul en rap. Overeenkomsten, herkenning en begrip voor elkaars culturele achtergrond spelen een belangrijke rol. Ook gaan zij zelf actief aan de slag tijdens de workshop djembé. Dit programma wordt begeleid door museumdocenten. Kijk van tevoren: https://www.youtube.com/channel/UC9DtMqZiOcNtPtT6noAu1fg en https://www.youtube.com/watch?v=GB8BDP46LHk

 

Jongens: Haka

Joris en Bob begeleiden deze groep. De imponerende Haka, een krijgsdans van de oorspronkelijke bewoners uit Nieuw-Zeeland, de Maori’s, is een combinatie van zang en dans. Zelfs het nationale rugbyteam, the All Blacks, voert deze dans uit voor hun wedstrijden, om zo hun tegenstanders angst in te boezemen. Op het ritme van stampende voeten, wordt met de ogen gerold en de tong uitgestoken tot een dreigend geheel. Hoe dit precies gaat en met welke woorden, leren de leerlingen tijdens deze workshop. Deze groep wordt ook in tweeën gedeeld omdat er een aparte rondleiding met het thema Oceanie, waar de Maori vandaag komen, bij hoort. Kijk van tevoren: https://www.youtube.com/channel/UC9DtMqZiOcNtPtT6noAu1fg   https://www.youtube.com/watch?v=blSFCx6AGiM en https://www.youtube.com/watch?v=pACmRoNicGY

Leerjaar 5/6: eigen bezoek langs collectie.

Floor en Monique bezoeken met deze klas op eigen houtje het museum. Ze kunnen de permanente collectie of een van de kleine tentoonstelingen bezoeken.

Leerjaar 4: Boerhaave, Foodtopia

Erik bezoekt met leerjaar 4 binnen museum Boerhaave, gelegen op een steenworp van het station, Foodtopia. De huidige manier waarop wij met ons voedsel en onze aarde omgaan, is niet lang meer vol te houden. Hoe kan een groeiende wereldbevolking gevoed worden? Foodtopia kijkt naar voedselinnovaties uit het verleden en werpt een blik in de toekomst.

In Foodtopia worden leerlingen in activerende werkvormen geleid langs een aantal thema’s, waaronder voedselinnovaties, alternatieven voor vlees en de rol van voeding in gezondheid. De opdracht in Foodtopia wordt afgewisseld met een rondleiding in het museum. Ook gaan de leerlingen aan de slag met voedselproblemen en -innovaties en formuleren vervolgens hun eigen toekomstvisie in een filmpje. Voorbereiding: filmpje https://www.youtube.com/watch?v=QElfNx5EB5Q

Rijksmuseum-Volkenkunde-gebouw

 

Keuzeprogramma: wandeling met lgb-er of Impressie van Leiden.

* Om 13.15 uur bij  Volkenkunde start er een wandeling Impressie van Leiden, met Anna Krasko en Bob Clerkx, langs enkele pittoreske plaatsen in de binnenstad. Mooie uitzichten en gebouwen, gedichten lezen. Anna stuurt een email voor de inschrijving voor wie dat leuk lijkt. Inschrijven is verplicht.

* Onderbouwleerlingen tot en met klas 3 zijn onder begeleiding van de lgb-ers. Ze zullen langs de winkelstraten en door het oude centrum richting kerstmarkt/kermis gaan. De leerlingen van klas 4 kunnen zelfstandig in groepjes door de stad.

* Voor iedereen is er een fotowedstrijd: Wie schiet de mooiste plaatjes van de binnenbuitendag? Ga jij tijdens de wandeling los met je camera? Kun jij de sfeer van Leiden in een paar mooie foto’s laten zien? Doe dan mee met de fotowedstrijd. Er staat een bioscoopbon op het spel!  Een selectie van de deelnemende fotografen en uiteraard de winnende beelden wordt op Blog/FLICKR/FB geplaatst! Hoe doe je mee? Inzenden van maximaal 5 foto’s naar de Google Drive. Maak een mapje met je naam aan. Jurylid is Anna Krasko.  Hoe kun je winnen? De winnende foto’s geven een sfeervol beeld van Leiden. Een Leidenaar zou er blij van worden en ze in huis op willen hangen. Je mag maar hoeft er zelf niet op te staan. Waar tref je de mooie plekken van Leiden aan? We tippen alvast de Burcht, Morspoort, een van de vele mooie plekken langs de grachten en het gebied rondom de kerk.

 

image001

 

Reacties zijn uitgeschakeld.

Webdesign: Webgrades