Blog
15 maart, 2015 - 01:19 | Reacties staat uit voor Hoe is het met…? | Categorie: Leerlingen 

Hoe is het met…?

 

Voor leerlingen, ouders en docenten is het leuk en leerzaam om te kijken wat er gebeurt met onze alumni (afgestudeerden). Daarom deze rubriek waarin we onze oudleerlingen uitnodigen om weer terug op school te komen, we terugkijken en vragen: hoe is het met je? Wat doe je nu? Hoe kijk je terug op je oude school, en wat kun je ons leren over jouw volgende stap?

 

Hoe is het met… Thomas Miegielsen?

 

‘We hebben al een Miegielsen!’, dat zullen de meeste leerlingen wel denken. Jawel, dat klopt, onze ICT-er Martijn Miegielsen heeft een broer en hij heeft op het Orion gezeten. Thomas en Martijn waren als leerling en ict-werknemer tegelijkertijd op school. Net even iets anders dan met je broer of zus in de klas dus. En behalve dat, Thomas heeft als webdesigner van de site waarop Orionezen nu rondklikken nog een bijzondere link met de school. Thomas is eigenlijk nooit weggegaan. Hieronder, inmiddels een jaar of 5 geleden, geeft Thomas een presentatie. Hij heeft er veel aan gehad bij zijn eerste stappen in het vervolgonderwijs. Maar hoe is het met hem?

 

 

Foto vroeger

4776762149_48c4e8cbe1_o 

Foto nu

IMG_3217

 

 

 

 

 

Wat is je bijgebleven van het Orion waarop jij zat?

Ik ben van de eerste lichting, dus de 7 leerlingen die destijds aan het Orion begonnen. Wat wel heel bijzonder is dat ik samen met de klas de meubels mee mocht uitzoeken en we samen het lokaal ingericht. Het eerste lokaal van Orion dus. Aan de Biesdonkweg, waar we eerst nog een lokaal en daarna een hele dependance van het gebouw van Prisma van Cooth betrokken. Dat gebouw is nu met de grond gelijk gemaakt. Orion zit hier aan de Waterloostraat en ik kom er nog steeds. De veranderingen zijn duidelijk te zien maar ik ben nooit echt weggegaan.

 

Wat weet je nog van die begintijd?

Leren in leergebieden, cycli van 6 weken waarbij experts onderwijs gaven, dat is wel een verschil met nu. Dat was ook erg afwisselend en er was heel weinig schools aan. Het was altijd erg spannend en omdat we met maar zeven leerlingen de school vulden was er sprake van zeer leerlinggestuurd onderwijs. Ik was bijvoorbeeld geïnteresseerd in architectuur en dus kregen we een keuzecursus architectuur.

Kennis kwam uit de praktijk, vanuit ervaren personen, dat het leren zo dicht bij de bron plaats kon vinden in plaats vanuit een boek of een website. We gingen er ook vaak op uit om met de hele school in twee auto’s een binnen-buitendag te houden.

 

Waar kwam de keuze voor Orion vandaan?

Als ik iets interessant vond dan ging ik het onderzoeken. Toen we hoorden dat Orion opgericht ging worden, en we hoorden van het concept van leren vanuit je interesse was ik verkocht.

En samen  hebben we die stap gezet. Mijn ouders waren geraakt door de betrokkenheid van de oprichters en het netwerk van mensen dat werd ingeschakeld. Ook ouders van die eerste lichting waren nauw betrokken bij de school; ze hielpen vaak mee, waren bij alle presentaties aanwezig.

En dat heeft goed uitgepakt voor mij.

 

Familie op school zien we vaker. Veel broertjes en zusjes die altijd wel een bijzondere band hebben, dat zien we ook bij jou en Martijn. Alleen waren jullie geen twee leerlingen maar een werknemer en een leerling uit dezelfde familie. Hoe is dat zo gekomen?

Mijn broer Martijn, de huidige ICT-er werd in eerste instantie ingeschakeld als technische ondersteuning. Hij had verstand van ICT en John, een van de rectoren destijds, had zijn handen meer dan vol. Van een paar klussen naar enkele dagdelen werken groeide Martijn binnen de school; na een paar jaar werd hij de ict-er.

 

En jullie hadden, pardon hebben, gedeelde passies?

Ik zat in de les, hij regelde zaken met laptops. Martijn ging zich specialiseren in netwerkbeheer, beveiliging en ik ging richting webdesign. We hebben onze eigen expertise maar de digitale wereld is wel die gedeelde passie. En zo kwam ik samen met Martijn ook meer in de werknemersrol.

 

Hoe is die gedeelde passie uitgegroeid tot jouw werk- en studierichting?

Eind 2011 is de eerste versie van de website van het Orion online gegaan. Deze heb ik ontworpen toen we van naam gingen wisselen en er een nieuw logo en huisstijl kwam. Achteraf een combinatie die is samengekomen als het gaat om de huidige website. Martijn zorgt voor het onderhoud van de website die ik heb ontworpen.

Uiteindelijk werd dit ook mijn werk en werd ik webdesigner. Sinds 2013 heb ik hierin mijn bedrijf, Webgrades. Ik werk nog steeds voor de school.  Dus ging het van ik als Orion-klantje naar Orion als mijn klant.

 

oude-website-Orion-Lyceum

Waar moeten we jou van kennen?

De website van 2011 is vaak aangepast en bijgewerkt. Ik kijk samen met de huidige rector continu naar verbeterpunten. Waar moeten de filmpjes komen, is de site nog actueel, wat is er interessant, we zijn eigenlijk de hele dag aan het reflecteren.

De laatste ontwikkeling is het responsive maken van de website. Dat betekent dat deze geoptimaliseerd is voor tablets en smartphones, zodat je niet op je minischerm een hele website bezoekt alsof je op een pc of laptop zit. Je verkleint dan de website tot een paar knoppen en de breedte van je scherm.

 

Wat houdt je huidige opleiding in en wat doe je daar dagelijks?

Ik studeer nu communicatie en multimediadesign (CMD) op Avans. Hier is bijvoorbeeld een vraag of probleem zoals ik met het webdesign al vaker oplos, onderdeel van de opleiding. Je volgt verder algemene communicatie, vormgeving en techniek als belangrijke vakken. Dat is natuurlijk best breed. Het hoeft niet per se over website te gaan. Soms werk je met complete interactieve installaties, die reageren op fysieke handelingen van kijkers of gebruikers. Je kunt daar de creatieve kant mee op.

 

Hoe is het om dat te doen?

De verdieping moet verder vanuit jezelf komen. Je interesses moeten je drive worden om projectmatig verder te gaan, je expertise te tonen en verder te ontwikkelen. Zo vul je elkaar mooi aan.

 

webgrades-logo (1)

 

Is er meer concrete aansluiting van onderzoek, presentatie, autobiografie en lob?

Wat ik merk is dat je vanaf moment 1 je presentatievaardigheden nodig hebt. Een samenhangend verhaal dat je kunt houden over een proces en echt inhoudelijk gaat over wat je hebt gedaan is voor mij makkelijk.  Sommige anderen, die recht van een andere middelbare school komen, hebben daar nog wel moeite mee. Ook, door heel veel te luisteren naar presentaties op Orion heb je veel ervaring en kun je makkelijker een goed verhaal herkennen of juist de foutjes in de onderbouwing eruit halen.

 

Op Orion heb ik een aantal eigenschappen van mezelf leren kennen en daarover veel gesproken. Je leert daardoor naar jezelf kijken. Hoewel het toen nog niet altijd makkelijk was om ook iets te veranderen, is dat later opeens veel makkelijker gegaan om te herkennen en aan te pakken. Ik was niet zo goed in plannen. Na de middelbare school besefte ik dat ik het echt zelf moest gaan doen om verder te komen in wat ik wilde gaan doen. Zodra je ziet waar je het voor doet, en dat is voor middelbare scholieren moeilijk, weet je jezelf te motiveren.

 

Als je iets zou mogen veranderen aan het onderwijs, wat zou het zijn?

Als een echte oud-Orionees van het eerste uur kijk ik terug met veel nostalgie en zie ik een veel gewonere school als ik naar het Orion van nu kijk. Soms is dat jammer, soms is dat ook noodzakelijk. Ik heb gemerkt dat de echte ervaringen van praktijkonderwijs en het naar buiten gaan het beste zijn blijven hangen. Natuurlijk kun je daar niet een hele schoolcarrière mee vol maken. Ik ben dan ook blij met mijn eindexamen, waar je in de bovenbouw meer en meer mee bezig ga. Daar vandaan is Orion wel goed terecht gekomen.

 

Wat is je volgende stap op studiegebied of wat zijn je toekomstplannen?

De opleiding duurt nog een paar jaar. Er zijn nog veel opties waar ik me nog niet helemaal in heb vastgebeten maar voorkeur voor verdere specialisatie in webdesign en webapplicaties. Het ontwikkelen van software is voor mij een uitdaging.

Ondertussen blijf ik doorgaan met mijn bedrijfje webgrades. Ik hoop zelfstandig ondernemer te kunnen blijven, alhoewel de romslomp van een eenmanszaak veel gedoe is. Je wil gewoon webdesignen en dan ben je zo veel tijd kwijt met administreren. Dan heb ik wel wat bedrijven op het ook waar ik met meer contact met andere ook een fijne werkplek voor mezelf zien. En meer samenwerken ligt me denk ik wel.

 

 

 

Reacties zijn uitgeschakeld.

Webdesign: Webgrades