Blog
07 december, 2014 - 03:56 | Reacties staat uit voor Nieuwbouw en ontwikkeling onderwijs: B’Elanna interviewt Erik | Categorie: Docenten, Leerlingen, Ouders 

Hey, heb je gehoord van het nieuwe gebouw? En wist je dat er nieuwe methoden zijn om les te geven? En ben je nou ook zo nieuwsgierig naar hoe een binnen/buiten dag word georganiseerd?  Ik las de nieuwsbrief en om meer te weten te komen interviewde ik Erik.

 

IMG_2111

 

 

Ik ben B’Elanna Lange en ben 12. Eerst vroeg ik wat over het nieuwe gebouw. Ik hoorde vorig jaar dat er misschien een vijvertje kwam en een rond gebouw. En wat ik aan bouw tekeningen zag dit keer leek er niet op!

Vragen over het gebouw

  • Ik hoorde dat er een theater kwam, word het theater alleen voor het Orion?

“Nee, we delen het theater met de andere scholen. We gaan juist naar het nieuwe gebouw om dingen met elkaar te delen zoals theater en gymzaal.”

  • Komen we met de drie scholen dan samen in 1 gebouw?

“Ja en nee. Ja Orion, Michael en Markenhage komen in één gebouw maar, ze hebben aparte delen. Ieder school heeft zijn eigen hoek. Je zult een goed onderscheid zien aan inrichting, die aan iedere school is aangepast.”

  • Voor hoeveel personen is het nieuwe gebouw bestemd, verwachten jullie meer leerlingen?

“Het gebouw is voor rond de 150 leerlingen. Waarschijnlijk wordt de 150 leerlingen wel gehaald maar 200 leerlingen is maximaal.” Hierover gaat het stukje van Rudy in de nieuwsbrief. Het heeft een mmoie titel: ‘You need a village to raise a child.”

  • Word er een evenement of iets leuks bedacht bij de opening van het nieuwe gebouw?

“Jazeker, Ander verhuizen we niet! Al we weten nog niet wat, het zal zeker leuk worden ja.”

 

Afbeelding1 Afbeelding2

Daarna wilde ik toch wel weten wat Eduscrum was en of het iets voor het Orion was. Ik had wel een filmpje gezien (link in de nieuwsbrief) en werd enthousiast. Het riep een paar vragen op.

 

Vragen over de methode Eduscrum

  1. Wat houd het nou in, Eduscrum?

“Ik heb het pas leren kennen en moet nog wat meer onderzoeken. Dit is een korte versie, ik raad iedereen aan om het even te googlen of de nieuwsbrief erbij te pakken voor de link. Het is een nieuwe manier van samenwerkend leren. Net iets anders dan je gewend bent, en iets waar de afgelopen maanden heel veel goed nieuws over te horen is. Ik heb er een korte training in gehad en het is wel iets dat je goed onder de knie moet krijgen voor je begint, als docent bedoel ik dan. Het is geen boekje dat je openslaat en begint voor te lezen hoe de leerlingen het moeten doen, waarna het wel goed komt. Het is iets wat we moeten leren. Kijk maar naar de afbeelding hieronder. Ik denk en wil heel graag dat we het moeten uitproberen.”

  1. Is dit iets voor het Orion Lyceum?

“Ik denk van wel, het is ook hartstikke nieuw en vernieuwend, ik denk dat het eigenlijk bij Orion hoort. Het is nu nog iets van het bedrijfsleven en een handje vol middelbare en HBO scholen. Je kan er leren samenwerken en het is vooral te gebruiken bij experimenten en onderzoeken. Het past goed bijj de manier van werken die wij gebruiken en is misschien wel beter dan de manier methode die nu word gebruikt. Hier mee leer je echt je talent te ontdekken, zowel je rol in de samenwerking als in het leren van bepaalde stof of het doen van bepaalde leerhandelingen.”

  1. Hoe ben je achter die nieuwe methode gekomen, hoe heb je het ontdekt?

“Op de I&I conferentie. Hier komt ICT en onderwijs jaarlijks samen. Er is heel veel over te vertellen, en dat heb ik in het artikel in de nieuwsbrief proberen te doen.”

  1. Is het al definitief besloten of we dit gaan gebruiken?

“Helemaal niet, het is nog een ideetje, maar wel een waar ik heel blij mee ben en op de agenda van Orion heb gezet om te bespreken en te gaan uitproberen. We moet eerst kijken of het werkt.”

  1. Is er nog wel een leraar nodig met Eduscrum,  als de leerlingen zelf gaan plannen, leren en kijken wat er gedaan moet worden?

“Ja, hoewel het meer uitgaat van leren door doen. Iedere theorie moet ook worden uit gelegd dus de leraar is zeker nog wel nodig. Het meeste doe je zelf maar de opdrachten en lessen moeten nog wel door een leraar behandeld worden en omdat er hele goede begeleiding nodig is bij het samenwerken is de leraar altijd onmisbaar.”

  1. Komen er meer kinderen naar het Orion Lyceum zodra we Eduscrum zouden invoeren?

“Ja ik denk het wel omdat het een opvallende andere manier van werken is. Maar het is niet gezegd dat het iets gaat worden en dat we het meteen overal zouden invoeren. Bovendien, je moet een school kiezen die je interessant lijkt en niet alleen van wege de laptop en/of een kleine school. Er gaan steeds meer scholen iets doen met laptops, maar de meesten weten niet helemaal wat. En terecht, als je het niet weet moet je niet zomaar wat gaan doen. Ook bij ons zijn er altijd docenten die besluiten ICT niet in te zetten. Uiteindelijk is het aan de docent om het leren goed mogelijk te maken en is het niet zo dat ICT alleen daar goed voor is. Eduscrum kan ook volledig zonder ICT.

 

 

Afbeelding3

 

Vragen over de binnen/buiten dag

  1. Waarom kozen jullie voor Den Haag?

De Binnen Buiten Dag is al een paar jaar een afwisseling van grote steden waarin er iets te ontdekken valt. Cultureel en historisch zijn er in grote steden altijd gave dingen te doen. Iedere grote stad binnen 2 uur rijden is interessant. En het is altijd leuk om met groepen kinderen er op uit te gaan. Buiten de school valt zo veel te doen en te leren. Een gedeelte educatief en een gedeelte vrij. Deze keer Den Haag is gewoon de volgende stad op het lijstje. De regering zien is wel iets dat je moet hebben gedaan. Dan krijg je beelden bij de lessen maatschappijleer, economie, geschiedenis en aardrijkskunde.

  1. Ik hou van nieuwjaarsduiken. Mogen we als onderbouwers als we naar Scheveningen gaan ook naar het strand lopen en is het met de voeten in het water ?

“Denk maar aan de temperatuur en het weer en de schone sokken die je mee moet nemen. En vraag het aan je ouders of je mag. Maar als je echt wil dan kun je vast wel de zee in

 

Afbeelding4

Reacties zijn uitgeschakeld.

Webdesign: Webgrades