Blog
08 juli, 2014 - 09:35 | Reacties staat uit voor Hoe is het met… Loliet Witteveen? | Categorie: Geen categorie 

Voor leerlingen, ouders en docenten is het leuk en leerzaam om te kijken wat er gebeurt met onze alumni (afgestudeerden). Daarom deze rubriek waarin we onze oudleerlingen terug uitnodigen op school en vragen: hoe is het met je? Wat doe je nu? Hoe kijk je terug op je oude school, en wat kun je ons leren over jouw volgende stap?

Hoe is het met… Loliet Witteveen?

Voor wie Loliet niet kent, ze is afgestudeerd als VWO-er in 2013. Het beeld hieronder is uit de keuzecursus Dramatiseren 2012-2013. Loliet staat op de foto links op tafel. Vriendin Nina zat 1 jaar lager, ze is rechts verstopt achter een afbeelding. Ze zien elkaar nog regelmatig.

loliet

Wat is je bijgebleven van het Orion waarop jij zat?

Ik heb nog altijd het gevoel dat ik niet zozeer bij het Orion pas, maar het Orion vooral heel goed bij mij past. Nog steeds. Als Orion leerling leer je veel door het doen. Zelf mogen nadenken over hoe en wat je kunt onderzoeken. Eigenlijk werkte ik niet echt voor de cijfers, maar omdat ik het wilde, anders zou ik het misschien wel in mijn vrije tijd wel hebben gedaan.

Je leert ook daardoor wie je bent en wat je kan. Doordat je er zelf naar op zoek gaat, maar niet in je eentje. Mooi gezegd he?

Wat houdt je huidige opleiding in en wat doe je daar dagelijks?

Dat is een lastige vraag. De studie heet Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie, aan de UVA. Dat houdt in dat je mensen bestudeert, hun doen en denken, je leert anders kijkn en verschillen en overeenkomsten te bekijken en vergelijken. Dat kan bv in een gezin maar ook in een bevolkingsgroep en je kunt over de hele wereld kijken. Je leert niet echt voor een helder beroep, maar een manier van kijken.

Hoe is het om dat te doen?

Wat wel eng is aan het begin is dat je denken op zijn kop wordt gezet. De studie werd ingeleid met: ‘Als je hier komt om de waarheid over mensen te weten te komen, zit je ier verkeerd. Je leert dat er geen een grote waarheid is.’ Dat was heftig. Alles wat je denkt dat waar is of normaal is, blijkt anders te zijn. Het hangt vooral af van wie je bent, hoe je bent opgevoed hoe je naar de wereld kijkt. Als ik ergens anders geboren zou zijn, zou ik hele andere dingen belangrijk vinden. Het blijkt helemaal niet zo te zijn dat welopgeleide mensen in Nederland het allemaal wel weten.

Wat me wel tegenvalt is hoe weinig er te kiezen valt in het hoger onderwijs. Het is massaler en gestandaardiseerd. Ook de cijfers die ik haal zeggen volgens mij niet alles, terwijl dat het enige is waar ze naar kijken. Dat is wel anders dan op Orion. Nu ben ik in een toelatingsprocedure voor een Honours Programme.

Dit is een extra keuzetraject met verbredende of verdiepende vakken. Hiervoor moet je een 7 gemiddeld staan en dat heb ik niet, maar mijn mentor heeft een aanbevelingsbrief gestuurd om op basis van mijn ervaringen te worden toegelaten. Toen ik een verdiepend vak kreeg, met echte specialisten op een bepaald vakgebied, was ik wel erg goed in het voorbereiden en uitvoeren van een essay.

Is er meer concrete aansluiting van onderzoek, autobiografie en lob?

Ja, alle drie. Ik heb ten eerste veel gehad aan de onderzoeken van mezelf en er achter komen waar ik naartoe wilde. In de onderzoeken kon ik mijn interesses en passie kwijt. Ook de manier van werken lijkt op de wetenschappelijk methode  van onderzoek doen. Een vak als methoden en technieken, met enorme lappen teksten en boeken, was hierdoor wel wat saai. Al met al weet ik nu wel heel goed wat ik wel en wat niet. Als ik mezelf dit hoor zeggen denk ik wel: Ik BEN het Orion.

Wat is er in dat studieveld interessant?

Thema’s als religie, macht, identiteit, gender, etniciteit. Religie trekt me het meest. In het tweede jaar zal ik voor een specialisatie kiezen die hierbij aansluit dan zal ik als regio het Midden Oosten kiezen. Het vak dat ik ga volgen heet Macht en onmacht in het Midden Oosten. Zo’n vak wordt gegeven als keuze vak, dus je ontmoet verschillende andere studenten. Zo bekijk en bespreek je alles wat er mee te maken heeft vanuit verschillende invalshoeken.

Als je iets zou mogen veranderen aan het onderwijs, wat zou het zijn?

Universiteiten moeten wat meer met de tijd mee. Ik zou wel een project op willen starten dat het hoger onderwijs kan verbeteren. Het onderwijs dat je volgt op alle universiteiten mist wel iets. Er zijn weinig keuzes binnen de studie in het eerste jaar te maken. Op de universiteit moet je passen in de massa en er is geen ruimte of aandacht voor persoonlijke ontwikkeling in het onderwijs. Voor basisvakken snap ik het wel, maar je moet veel reproduceren zoals de leraren het willen en kunt op weinig andere manieren laten zien waar je goed in bent. Alleen met grote problemen kun je terecht bij een commissie, een decaan of je mentor. Dat mag wel wat persoonlijker en wat minder anoniem, zodat je beter kan specialiseren.

Wat is je volgende stap op studiegebied?

In het laatste jaar schrijf je je scriptie. Ik zou graag naar het buitenland gaan, bijvoorbeeld Marokko of Spanje, en daar een onderzoek doen. En daar een boek over schrijven.

Daarna ga ik werken. Misschien als schrijver. Of in de journalistiek. Ken je die documentaire Seks en de Zonde van Femke Halsema die Islamitische vrouwen interviewt? Als ik dat kijk, denk ik: dat kan ik veel beter. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<EINDE

loliet2

Reacties zijn uitgeschakeld.

Webdesign: Webgrades