Blog
28 mei, 2014 - 08:25 | Reacties staat uit voor Hemelvaart: vakantie, maar waarom? | Categorie: Geen categorie 

Andrea-Pozzo-verdwijnend-plafond-in-st.-Ignatiuskerk-hemelvaart-illusie

 

Waarom hebben we twee dagen vrij? De vraag zou je al bijna niet meer stellen. Want de christelijke feestdagen zijn natuurlijk zeer welkom als vrije dagen, maar over de praktische uitvoering weten de meeste mensen nog vrij weinig. Dat levert althans een kleine rondvraag onder leerlingen en collega’s op. Laat staan dat we er aan mee doen. En als je niet weet waarom je iets doet, zou je het dan beter niet afschaffen? Laten we eens even een paar simpele gegevens op een rij zetten.

 

Vanuit de naam kunnen we bij viering van hemelvaart nog wel afleiden dat het de hemelvaart van Jezus Chrisutus betreft. 40 dagen na pasen, waar de kruisiging centraal staat, staat Jezus op uit de dood. Hij leeft en in verhalen uit de Bijbel (bv. het Evangelie van Lucas, het Emmaeus-verhaal) staat geschreven dat hij zich weer onder mensen begeeft. ONderweg met medereizigers laat hij zichzelf zien en breekt hij brood met hen. Samen reizen, delen van voedsel en gespreksonderwerpen als het leven na de dood komen daarin aan bod. Hieronder een schilderij van Rembrandt, getiteld ‘De Emmaeusgangers’.

 

 

 

6b0457e9-9b02-48cf-a7be-93e126d08dee

Een actuele link tussen Jezus’ wederopstanding en ons dagelijks taalgebruik is de verwijzing naar de ‘ongelovige Thomas’. Dit wordt af en toe nog wel eens wordt uitgesproken als iemand een duidelijke waarheid niet wil inzien. Hij of zij is dan een ongelovige Thomas. Volgens de overlevering is dit op de wederopstanding van Jezus gebaseerd; pas wanneer Thomas de wonden van de kruisingen kan zien en aanraken begint hij in te zien dat het verhaal echt moet zijn geweest. Hieronder een schilderij van Hendrick Terbrugghen uit 1604 getiteld ‘Ongelovige Thomas’.

 

 

Hendrick-Terbrugghen-De-ongelovige-Thomas-i22340

 

Tegenwoordig geloven de meeste mensen niet meer. We baseren ons op de wetenschap. Gezond verstand. Meten is weten. En: zien is geloven. Ongelovige Thomassen zijn wij dus. Eigenlijk zo gek nog niet.

 

 

rembrandt_hemelvaart_grt

Wederom een beeld van Rembrandt hierboven. De hemelvaart. ‘Terwijl de leerlingen op kijken wordt Hij aan hun zicht onttrokken door een wolk’, staat in de bijbel. Misschien kunnen de ongelovigen net als de christenen van duizenden jaren geleden hier ook iets mee. Want op deze vrije dagen stilstaan bij en spreken over de dood, kan waardevol zijn. Dat het geen aantrekkelijk onderwerp is, maar juist angst in kan boezemen, is wel logisch. Des te logischer dat het verhaal over hemelvaart ook een bepaalde troost kan bieden. Dat het aardse leven, vol onzekerheden, angsten en lijden, eindig is, dat werd en wordt christenen vaker nog dan ons ingeprent. Maar wat voor moois krijgen ze er voor terug? Het eeuwige leven, in de voetsporen van Jezus een plaats in de hemel. Dat hebben de ongelovigen niet. Wel twee vrije dagen.

 

 

Reacties zijn uitgeschakeld.

Webdesign: Webgrades